مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
۰ نفر

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته به دلیل میزان بسیار کم بارندگی در استان و کم شدن ذخایر آبی در سال ۱۴۰۰ با بحران جدی آب روبرو خواهیم بود.

سد

سیدسعید پورجعفر در گفت‌وگو با همشهری آنلاین اظهار کرد: میزان متوسط بارندگی در استان بین ۴۰ تا ۵۰ میلیمتر بوده است، این میزان بارندگی حجم مخازن سدی را با کمبود ۴۰ درصدی نسبت به سال پیش مواجه کرده است. حجم سدهای در دست بهره‌برداری استان ۵۸ میلیون متر مکعب است،  در مدت مشابه سال پیش، ذخایر آبی سدها ۲۴ میلیون متر مکعب بود که در حال حاضر به حدود ۱۶/۵ میلیون متر مکعب رسیده است .

وی دامه داد: به دلیل حجم کم تعدادی از سدها و همچنین نبود بارندگی سیلابی، تا پایان شهریور امسال، امکان خشک شدن بعضی از سدها وجود دارد.  

پورجعفر با اشاره به این‌که بیش از ۹۷ درصد آب آشامیدنی استان از منابع زیرزمینی تامین می‌شود گفت: تنها در شهرستان طبس بخشی از آب آشامیدنی از ذخایر آب سد تامین می‌شود، بقیه ذخایر سدها، آب مورد نیاز بخش کشاورزی خراسان جنوبی را تامین‌ می‌کنند.  

وی افزود: آب موجود در سدها مربوط به بارندگی‌های پارسال است، سد حاجی‌آباد در شهرستان زیرکوه، سد شهید پارسا در شهرستان سرایان و سد نهرین در شهرستان طبس در صورت نبود بارندگی، حجم آب موجود را کاملا از دست خواهند داد.  آب‌های زیرزمینی که مربوط به چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق می‌شود نیز با بحران روبرو است. تاثیر بارندگی در آب‌های زیرزمینی دو سال بعد نمایان می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: برای مدیریت بحران پیش رو در بخش کشاورزی، با کشاورزان و انجمن صنفی کشاورزی جلساتی را برگزار کردیم و از آنها خواستیم تا در استفاده از آب چاه‌ها تا حد امکان صرفه‌جویی کنند، همچنین در بخش مصارف خانگی و صنعتی نیز باید مدیریت مصرف انجام شود. در این صورت می‌توانیم تابستان بحرانی پیش رو را با مشکلات کمتری پشت سر بگذاریم.

کد خبر 593380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha